ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΑΝΑΦΟΡΩΝ/ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ

1. ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Η Εταιρεία ΔΕΠΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ ΑΕ έχει προβεί στην σύνταξη και υιοθέτηση Πολιτικής αναφορών, η οποία καθορίζει το πλαίσιο, τις βασικές αρχές και παρέχει γενικές κατευθύνσεις για την υποβολή, διαχείριση και διερεύνηση αναφορών, σύμφωνα με το ν. 4990/2022. Με την παρούσα Διαδικασία διαχείρισης και διερεύνησης αναφορών εξειδικεύονται οι γενικές υποχρεώσεις που αναφέρονται στην Πολιτική και περιγράφεται αναλυτικά ο τρόπος και ο χρόνος διεκπεραίωσης των ενεργειών που είναι απαραίτητες για την υλοποίηση των δεσμεύσεων που απορρέουν από την Πολιτική. Στην παρούσα Διαδικασία αποτυπώνονται αναλυτικά τα στάδια διαχείρισης και διερεύνησης των αναφορών, από την παραλαβή τους έως το κλείσιμο των υποθέσεων και τη διαγραφή τους.

2. ΣΚΟΠΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

Η Εταιρεία αντιμετωπίζει με τη δέουσα σοβαρότητα, εχεμύθεια και προσοχή όλες τις αναφορές που υποβάλλονται μέσω του θεσμοθετημένου δίαυλου αναφοράς. Σκοπός της παρούσας διαδικασίας είναι:

3. ΟΡΙΣΜΟΙ

Για τους σκοπούς της παρούσας Διαδικασίας και σε συμμόρφωση με την Πολιτική, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

4. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΑΝΑΦΟΡΩΝ

4.1. Υποβολή αναφοράς

Οι αναφέροντες υποβάλλουν αναφορά και παρέχουν πληροφορίες για παραβιάσεις που έχουν υποπέσει στην αντίληψή τους εντός της Εταιρείας, επώνυμα ή ανώνυμα, γραπτώς ή προφορικώς ή μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας.

Ειδικότερα:

  1. Η έγγραφη αναφορά υποβάλλεται αυτοπροσώπως ή ταχυδρομικά στην έδρα του φορέα (Μαρίνου Αντύπα 92, Ηράκλειο Αττικής, ΤΚ.14121) σε φάκελο που φέρει την ένδειξη «Υπόψη Υ.Π.Π.Α.» ή «Αναφορά του ν. 4990/2022» ή άλλη ένδειξη που να υποδηλώνει, ότι η αναφορά εμπίπτει στις διατάξεις του ν. 4990/2022. Η έγγραφη αναφορά υποβάλλεται και με μήνυμα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Υ.Π.Π.Α. (whistleblowing@depa.gr).
  2. Η προφορική αναφορά υποβάλλεται:
    • Μέσω τηλεφώνου με καταγραφή συνομιλίας, εφόσον ο Αναφέρων έχει νομίμως συγκατατεθεί. Το περιεχόμενο της αναφοράς που υποβάλλεται τηλεφωνικά τεκμηριώνεται είτε με καταγραφή της συνομιλίας, σε σταθερή και ανακτήσιμη μορφή, είτε με πλήρη και ακριβή μεταγραφή της συνομιλίας σε πρακτικό το οποίο συντάσσεται από τον Υ.Π.Π.Α. παρέχοντας στον αναφέροντα τη δυνατότητα να επαληθεύσει, να διορθώσει και να συμφωνήσει με την οριστική μεταγραφή της συνομιλίας, υπογράφοντας το σχετικό πρακτικό. Σε περίπτωση προφορικής αναφοράς, κατά την οποία δεν λαμβάνει χώρα καταγραφή της συνομιλίας, το περιεχόμενο της αναφοράς τεκμηριώνεται με τη μορφή επακριβούς πρακτικού, το οποίο συντάσσεται από τον Υ.Π.Π.Α., παρέχοντας στον αναφέροντα τη δυνατότητα να το επαληθεύσει, να το διορθώσει και να συμφωνήσει με αυτό υπογράφοντάς το.
    • Μέσω προσωπικής συνάντησης του αναφέροντος με τον Υ.Π.Π.Α., η οποία διενεργείται εντός εύλογου χρονικού διαστήματος από την ημερομηνία του σχετικού αιτήματος του αναφέροντος, το οποίο μπορεί να υποβάλλεται γραπτώς ή προφορικώς ή μέσω μηνύματος ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email) στον Υ.Π.Π.Α. Στην περίπτωση αυτή, ο Υ.Π.Π.Α. τηρεί πλήρη και επακριβή πρακτικά της συνάντησης σε σταθερή και ανακτήσιμη μορφή είτε με καταγραφή της συνομιλίας, εφόσον ο αναφέρων έχει νομίμως συγκατατεθεί, είτε εγγράφως, τα οποία ο αναφέρων δύναται να τα επαληθεύσει, να τα διορθώσει και να συμφωνήσει με αυτά, υπογράφοντάς τα.
  3. Η αναφορά μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας υποβάλλεται διαδικτυακά στην ειδικά διαμορφωμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα https://depa.talknow.gr.

Ο Υ.Π.Π.Α. διευκολύνει τον αναφέροντα στην υποβολή της αναφοράς του παρέχοντάς του, εφόσον του ζητηθεί, κάθε αναγκαία πληροφόρηση για τα δικαιώματά του και την προβλεπόμενη διαδικασία διαχείρισης των αναφορών.

4.2. Παραλαβή αναφοράς

  1. Ο Υ.Π.Π.Α. παραλαμβάνει αναφορές που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 4 του ν. 4990/2022.
  2. Η βεβαίωση παραλαβής της αναφοράς προς τον Αναφέροντα λαμβάνει χώρα εντός επτά (7) εργάσιμων ημερών από την παραλαβή και ανεξάρτητα από τον τρόπο υποβολής της. Η ενημέρωση του αναφέροντος για την παραλαβή της αναφοράς μπορεί να γίνεται με κάθε πρόσφορο μέσο, αρκεί αυτή να αποδεικνύεται, τηρουμένων πάντα των απαιτήσεων εμπιστευτικότητας και προστασίας των προσωπικών δεδομένων του Κεφαλαίου ΣΤ΄ του ν. 4990/2022. Ο Υ.Π.Π.Α. δεν υποχρεούται στην ενημέρωση παραλαβής της αναφοράς της περ. γ’ της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 4990/2022, όπου ελλείψει απαραίτητων στοιχείων επικοινωνίας του αναφέροντα η ενημέρωση αυτή καθίσταται αδύνατη.
  3. Όταν υπάρχει προφορική αναφορά, όπως περιγράφεται στην παρ. 2 του άρθρου 4.1 της παρούσας, το πρακτικό που συντάσσει ο Υ.Π.Π.Α., εφόσον υπογραφεί από τον αναφέροντα επέχει θέση ενημέρωσης παραλαβής της αναφοράς της περ. γ΄ της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 4990/2022. Σε περίπτωση άρνησης του αναφέροντος να υπογράψει το πρακτικό, γίνεται σχετική μνεία από τον συντάκτη του.
  4. Με την παραλαβή της αναφοράς, ανεξαρτήτως του τρόπου υποβολής της, ο Υ.Π.Π.Α. διασφαλίζει την εμπιστευτικότητα και την προστασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα του αναφέροντος καθώς και κάθε τρίτου που κατονομάζεται στην αναφορά εμποδίζοντας την πρόσβαση σε αυτή από μη εξουσιοδοτημένα πρόσωπα, σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου ΣΤ΄ του ν. 4990/2022.
  5. Η αναφορά, ανεξαρτήτως του τρόπου με τον οποίο υποβάλλεται, καταχωρίζεται σε ειδικό αρχείο που τηρεί ο Υ.Π.Π.Α. σε έντυπη ή ψηφιακή μορφή, σύμφωνα τις διατάξεις του Κεφαλαίου ΣΤ΄ του ν. 4990/2022.
  6. Σε περίπτωση που η παραλαβή της αναφοράς γίνει από αναρμόδιο πρόσωπο, αυτό υποχρεούται να τη διαβιβάσει αμελλητί στον Υ.Π.Π.Α., χωρίς καμία τροποποίηση του περιεχομένου της ή αποκάλυψη πληροφοριών που μπορεί να οδηγήσουν σε ταυτοποίηση του αναφέροντος ή κάθε τρίτου που κατονομάζεται στην αναφορά, τηρουμένων των διατάξεων του Κεφαλαίου ΣΤ΄ του ν. 4990/2022.

4.3. Διαχείριση της αναφοράς

  1. Με την παραλαβή της αναφοράς, ο Υ.Π.Π.Α. προβαίνει σε μία από τις κάτωθι ενέργειες:
    • Διαβιβάζει την αναφορά προς διερεύνηση ψευδωνυμοποιημένη και σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου ΣΤ΄ του ν. 4990/2022 περί εμπιστευτικότητας και προστασίας προσωπικών δεδομένων:
      • Στην Επιτροπή Αξιολόγησης Αναφορών ενημερώνοντας σχετικά το μητρώο αναφορών που τηρεί.
      • Στους αρμόδιους κατά περίπτωση φορείς ενημερώνοντας σχετικά το μητρώο αναφορών που τηρεί. Ενδεικτικά, τέτοιοι φορείς είναι ο Εισαγγελέας Οικονομικού Εγκλήματος και γενικότερα οι Εισαγγελικές Αρχές, η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, η Επιτροπή Ανταγωνισμού, η Τράπεζα της Ελλάδος, η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων, η Ελληνική Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας, ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων, ο Συνήγορος του Καταναλωτή, η Εθνική Αρχή Κυβερνοασφάλειας, η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες και της Χρηματοδότησης της Τρομοκρατίας και Ελέγχου των Δηλώσεων Περιουσιακής Κατάστασης, η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων και η Γενική Διεύθυνση Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος.
    • Αρχειοθετεί την αναφορά με απόφαση που κοινοποιείται στον αναφέροντα, εφόσον αυτό είναι εφικτό, όταν:
      • Η αναφορά είναι εμφανώς παράλογη, αόριστη, ακατάληπτη ή επαναλαμβάνεται κατά τρόπο καταχρηστικό, όπως σε περίπτωση επανυποβολής του ίδιου περιεχομένου χωρίς την προσκόμιση νέων στοιχείων.
      • Το περιεχόμενο της αναφοράς δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 4 του ν. 4990/2022. Αν η ανωτέρω αναφορά περιλαμβάνει εντούτοις πληροφορίες σχετικά με παραβιάσεις για τις οποίες αρμοδιότητα έχει άλλο όργανο του φορέα ή/και δημόσιος φορέας, ο Υ.Π.Π.Α. υποχρεούται να τη διαβιβάσει στο αρμόδιο όργανο. Στην περίπτωση αυτή δεν υφίσταται πλέον η υποχρέωση παρακολούθησης της αναφοράς της περ. στ΄ της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 4990/2022.
      • Δεν συντρέχουν σοβαρές ενδείξεις για παραβιάσεις που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του άρθρου 4 του ν. 4990/2022.
  2. Σε περίπτωση που από τα προσκομιζόμενα στοιχεία ο Υ.Π.Π.Α. διαπιστώσει ενδείξεις τέλεσης αξιόποινης πράξης που διώκεται αυτεπαγγέλτως, οφείλει να διαβιβάσει αμελλητί αντίγραφο της αναφοράς στον κατά τόπο αρμόδιο Εισαγγελέα, ενημερώνοντας τον αναφέροντα. Εφόσον η παραβίαση εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4990/2022, η διαβίβαση γίνεται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου ΣΤ΄ του ν. 4990/2022, σχετικά με την εμπιστευτικότητα και την προστασία των προσωπικών δεδομένων και παράλληλα υφίσταται η υποχρέωση παρακολούθησης της αναφοράς της περ. στ΄ της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 4990/2022. Εφόσον η παραβίαση δεν εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4990/2022, αντίγραφο της αναφοράς διαβιβάζεται χωρίς να υφίσταται πλέον η υποχρέωση παρακολούθησης της περ. στ΄ της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 4990/2022.
  3. Στην περίπτωση που ο Υ.Π.Π.Α. παραλάβει αναφορά, στην οποία διατυπώνονται αιτιάσεις κατά του ίδιου ή κατά του οργάνου που είναι αρμόδιο για τη διερεύνηση αναφορών εντός του φορέα, τότε περιορίζεται στην καταχώρισή της στο μητρώο αναφορών που τηρεί και στη διαβίβασή της στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας ως εξωτερικό δίαυλο αναφορών, ενημερώνοντας τον αναφέροντα.
  4. Αναφορές, πρακτικά και πρακτικά μεταγραφής προφορικής αναφοράς αποθηκεύονται για εύλογο και αναγκαίο χρονικό διάστημα, προκειμένου να είναι ανακτήσιμα και να τηρηθούν οι απαιτήσεις που επιβάλλονται από τον ν. 4990/2022, το ενωσιακό ή εθνικό δίκαιο και πάντως μέχρι την ολοκλήρωση κάθε έρευνας ή δικαστικής διαδικασίας που έχει εκκινήσει ως συνέπεια της αναφοράς.

4.4. Πρόσβαση των μελών της Επιτροπής Αξιολόγησης Αναφορών στο περιεχόμενο των αναφορών

Τα μέλη της Επιτροπής Αξιολόγησης Αναφορών λαμβάνουν, για λόγους διαφάνειας, λογοδοσίας και ορθής διαχείρισης των αναφορών, ενημέρωση για την υποβολή της αναφοράς ή υποβολή νέων πληροφοριών σε υπάρχουσα αναφορά. Η αναφορά καταχωρίζεται στο μητρώο αναφορών (άρθρο 7).

4.5. Ενημέρωση του αναφέροντος για την παραλαβή της αναφοράς

Ο αναφέρων ενημερώνεται από τον Υ.Π.Π.Α. για την παραλαβή της αναφοράς του, εντός προθεσμίας επτά (7) ημερών από την ημέρα της παραλαβής. Η ενημέρωση του αναφέροντος για την παραλαβή της αναφοράς μπορεί να γίνεται με κάθε πρόσφορο μέσο, αρκεί αυτή να αποδεικνύεται, τηρουμένων πάντα των απαιτήσεων εμπιστευτικότητας και προστασίας των προσωπικών δεδομένων του Κεφαλαίου ΣΤ΄ του ν. 4990/2022. Ο Υ.Π.Π.Α. δεν υποχρεούται στην ενημέρωση παραλαβής της αναφοράς της περ. γ΄ της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 4990/2022, όπου ελλείψει απαραίτητων στοιχείων επικοινωνίας του αναφέροντα η ενημέρωση αυτή καθίσταται αδύνατη. Όταν υπάρχει προφορική αναφορά, το πρακτικό που συντάσσει ο Υ.Π.Π.Α., εφόσον υπογραφεί από τον αναφέροντα επέχει θέση ενημέρωσης παραλαβής της αναφοράς της περ. γ΄ της παρ. 2 του άρθρου 10 του ν. 4990/2022. Σε περίπτωση άρνησης του αναφέροντος να υπογράψει το πρακτικό, γίνεται σχετική μνεία από τον συντάκτη του.

4.6. Παρακολούθηση της αναφοράς

  1. Ο Υ.Π.Π.Α. διατηρεί επικοινωνία με τον αναφέροντα και, εφόσον απαιτείται και είναι εφικτό, ζητά περαιτέρω πληροφορίες ή/και στοιχεία από αυτόν.
  2. Ο Υ.Π.Π.Α. παρακολουθεί την υπόθεση της αναφοράς, επικοινωνώντας με την Επιτροπή αξιολόγησης αναφορών που έχει επιληφθεί της αναφοράς ή με τους αρμόδιους κατά περίπτωση φορείς προς τους οποίους έχει διαβιβαστεί η αναφορά σύμφωνα με τις διατάξεις του Κεφαλαίου ΣΤ΄ του ν. 4990/2022.
  3. Η Επιτροπή αξιολόγησης αναφορών ή ο αρμόδιος φορέας που έχει επιληφθεί της αναφοράς, ενημερώνει έγκαιρα τον Υ.Π.Π.Α. για τις ενέργειες που αναλαμβάνονται, προκειμένου ο τελευταίος να ενημερώσει τον αναφέροντα μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα, το οποίο δεν υπερβαίνει τους τρεις (3) μήνες από τη βεβαίωση παραλαβής ή αν δεν έχει αποσταλεί βεβαίωση στον αναφέροντα, τους τρεις (3) μήνες από το πέρας των επτά (7) εργάσιμων ημερών από την υποβολή της αναφοράς. Στην περίπτωση που δεν έχει αποσταλεί βεβαίωση στον αναφέροντα η ενημέρωση του προηγούμενου εδαφίου γίνεται με πρωτοβουλία του αναφέροντος με παραπομπή στο περιεχόμενο της αναφοράς.

4.7. Αξιολόγηση και Προτεραιοποίηση της αναφοράς

Εφόσον η αναφορά κρίνεται ως παραδεκτή, στη συνέχεια ξεκινά η διαδικασία αξιολόγησης και προτεραιοποίησής από την Επιτροπή αξιολόγησης αναφορών, η οποία ολοκληρώνεται εντός δεκαπέντε (15) εργασίμων ημέρων από την παραλαβή της αναφοράς. Εάν υπάρχει διαφωνία μεταξύ των μελών της Επιτροπής αξιολόγησης αναφορών ως προς την αξιολόγηση και την προτεραιοποίηση, η απόφαση λαμβάνεται πλειοψηφικά.

Α. Αξιολόγηση

Οι αναφορές κατηγοριοποιούνται με βάση την πιθανότητα επέλευσης της παράβασης και τον αντίκτυπο αυτής, ως υψηλού, μεσαίου και χαμηλού κινδύνου. H κατηγοριοποίηση των αναφορών είναι ενδεικτική και όχι δεσμευτική και μπορεί να διαφοροποιείται κατά την κρίση των μελών της Επιτροπής αξιολόγησης αναφορών, ανάλογα με τις ειδικότερες συνθήκες που επικρατούν και αφορούν εκάστη αναφορά καθώς και με τα νέα δεδομένα που μπορεί να προκύψουν. Η βαρύτητα της αναφερόμενης παραβίασης μεταβάλλει την κατηγοριοποίησή της.

Υψηλού κινδύνου

α) Μέλος ή μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας εμπλέκονται έμμεσα ή άμεσα σε κάποιο από τα παραπτώματα που προβλέπονται στην Πολιτική Αναφορών. β) Το περιστατικό αφορά τα αδικήματα της παραποίησης οικονομικών στοιχείων ή νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες. γ) Το περιστατικό που αναφέρεται ενδέχεται να οδηγήσει σε έρευνα από κρατικές υπηρεσίες ή/και ανεξάρτητες αρχές. δ) Το περιστατικό που αναφέρεται έχει σοβαρές επιπτώσεις στην Εταιρεία, όπως ενδεικτικά υψηλές οικονομικές απώλειες, συμπεριλαμβανομένων άμεσων και έμμεσων ζημιών καθώς και διαφυγόντων κερδών, υψηλές/σοβαρές κυρώσεις από ρυθμιστικές αρχές, διαρροή εμπιστευτικών ή απόρρητων πληροφοριών, προσωπικών και εταιρικών δεδομένων, σοβαρές επιπτώσεις στη δημόσια υγεία.

Μεσαίου κινδύνου

α) Αδικήματα που προκαλούν μεσαίου μεγέθους οικονομικές απώλειες στην Εταιρεία, συμπεριλαμβανομένων άμεσων και έμμεσων ζημιών καθώς και διαφυγόντων κερδών. β) Αδικήματα που δεν εντάσσονται στην κατηγορία χαμηλού ή υψηλού κινδύνου.

Χαμηλού κινδύνου

α) Αναφορές που αφορούν σε θέματα ανθρωπίνου δυναμικού. β) Αναφορές που αφορούν σε αδικήματα που προκαλούν μικρές οικονομικές απώλειες για την Εταιρεία και καταδεικνύουν αστοχίες στη λειτουργία των εσωτερικών δικλείδων ελέγχου ή μη τήρηση των διαδικασιών.

Β. Προτεραιοποίηση

Μετά την αξιολόγηση και την υπαγωγή της αναφοράς σε μια από τις ανωτέρω κατηγορίες, ακολουθεί η προτεραιοποίηση των αναφορών από την Επιτροπή αξιολόγησης αναφορών. Για την προτεραιοποίηση λαμβάνονται υπόψη διάφορα κριτήρια τα οποία συνεκτιμά κατά την κρίση της η Επιτροπή αξιολόγησης αναφορών ενδεικτικά δε, τα ακόλουθα:

4.8. Διερεύνηση αναφοράς

Η διερεύνηση πραγματοποιείται σύμφωνα με όσα ορίζονται κατωτέρω στο άρθρο 5.

4.9. Ενημέρωση του αναφέροντος για την πρόοδο και το αποτέλεσμα της διερεύνησης

Όταν ολοκληρωθεί η διερεύνηση της αναφοράς, και σε κάθε περίπτωση εντός τριμήνου από την υποβολή της αναφοράς, ο Αναφέρων λαμβάνει γενική ενημέρωση από τον Υ.Π.Π.Α. για την πρόοδο ή για το αποτέλεσμα της έρευνας. Το περιεχόμενο των ενημερώσεων δεν θα πρέπει να εκθέτει την Εταιρεία, τους εμπλεκόμενους ή οποιονδήποτε τρίτο σε νομικό ή άλλο κίνδυνο.

4.10. Ενημέρωση προς τον αναφερόμενο

5. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗΣ ΑΝΑΦΟΡΩΝ

5.1. Ανάθεση διερεύνησης

Για τις αναφορές που αφορούν σε θέματα ανθρωπίνου δυναμικού, υπεύθυνος διερεύνησης ορίζεται ο Διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού. Για τις αναφορές που αφορούν σε παραβιάσεις που προκαλούν μικρές οικονομικές απώλειες για την Εταιρεία και καταδεικνύουν αστοχίες στη λειτουργία των εσωτερικών δικλείδων ελέγχου, υπεύθυνος διερεύνησης ορίζεται ο Διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού. Για τις αναφορές μεσαίου και υψηλού κινδύνου υπεύθυνος διερεύνησης ορίζεται στέλεχος της Ομάδας νομικής υποστήριξης της Εταιρείας. Σε όλες τις περιπτώσεις, ως Υπεύθυνος Διερεύνησης μπορεί να οριστεί, με απόφαση της Επιτροπής Αξιολόγησης Αναφορών, άλλο στέλεχος της Εταιρείας.

5.2. Σχεδιασμός διερεύνησης

Ο Υπεύθυνος Διερεύνησης καθορίζει την έκταση και το βάθος της διερεύνησης της υπόθεσης λαμβάνοντας υπόψη την αξιολόγηση και προτεραιοποίηση της αναφοράς. Όσο πιο υψηλού κινδύνου και υψηλής προτεραιοποίησης είναι η αναφορά, τόσο μεγαλύτερη σε έκταση και βάθος θα είναι η διερεύνηση.

Ο Υπεύθυνος Διερεύνησης αναλαμβάνει τον σχεδιασμό της διερεύνησης κατά τον οποίο καθορίζονται τουλάχιστον τα εξής:

5.3. Διατήρηση και συλλογή δεδομένων

Με την έναρξη της διερεύνησης ο Υπεύθυνος Διερεύνησης δίνει εντολή στα πρόσωπα που ενδέχεται να έχουν στην κατοχή τους έντυπα έγγραφα, ηλεκτρονικά δεδομένα και άλλο φυσικό υλικό να μην διαγράψουν ή καταστρέψουν δεδομένα που πιθανόν σχετίζονται με την έρευνα. Σε περίπτωση που πιθανολογείται η βασιμότητα της αναφοράς, ο Υπεύθυνος Διερεύνησης μπορεί να προτείνει τη θέση του αναφερόμενου σε διαθεσιμότητα ή την προσωρινή μεταφορά του σε άλλο τμήμα, για να αποφευχθεί ο κίνδυνος παρεμπόδισης της έρευνας και καταστροφής του αποδεικτικού υλικού. Επίσης, ο Υπεύθυνος Διερεύνησης συνεργάζεται με τον υπεύθυνο του τμήματος πληροφορικής, ώστε να διασφαλιστεί η διατήρηση και συλλογή κρίσιμων δεδομένων.

Το τμήμα πληροφορικής μπορεί να βοηθήσει με:

5.4. Διενέργεια διερεύνησης

Ο Υπεύθυνος και η ομάδα διερεύνησης, διερευνούν την αναφορά με βάση το σχεδιασμό που έχει πραγματοποιηθεί.

Η διερεύνηση περιλαμβάνει ενδεικτικά:

Η διερεύνηση θα πρέπει να αρχίσει και να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό και σε κάθε περίπτωση, εντός τριών (3) μηνών. Εφόσον απαιτείται επιπλέον χρόνος, υπάρχει δυνατότητα επιμήκυνσης κατόπιν τεκμηρίωσης.

5.5. Συνεντεύξεις εργαζομένων και εξωτερικών συνεργατών

Ο Υπεύθυνος Διερεύνησης, εφόσον το κρίνει απαραίτητο, λαμβάνει συνεντεύξεις από συγκεκριμένα πρόσωπα τα οποία έχουν οριστεί στον σχεδιασμό της διερεύνησης, καθώς και από όσα τυχόν προκύψει ότι είναι σκόπιμο να εμπλακούν κατά τη διάρκεια της διερεύνησης. Τα πρόσωπα αυτά οφείλουν να είναι ειλικρινή και να παρέχουν πλήρεις απαντήσεις στις υποβαλλόμενες ερωτήσεις. Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τηρούνται πρακτικά. Ο εργαζόμενος ή ο εξωτερικός συνεργάτης πριν υπογράψει τα πρακτικά έχει τη δυνατότητα να τα επαληθεύσει ή να τα διορθώσει. Οι εργαζόμενοι/εξωτερικοί συνεργάτες ενημερώνονται στην αρχή της συνέντευξης:

5.6. Παροχή απόψεων Αναφερόμενου

Η διερεύνηση ολοκληρώνεται με την παροχή απόψεων του αναφερόμενου. Κατά τη διάρκεια της παροχής απόψεων τηρούνται πρακτικά. Κατά την έναρξη της διαδικασίας ο αναφερόμενος ενημερώνεται για την παραβίαση για την οποία έχει αναφερθεί, για τα στοιχεία του φακέλου και για τη διαχείριση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα που τον αφορούν και περιλαμβάνονται στο φάκελο διερεύνησης, υπό τις προϋποθέσεις και περιορισμούς που λεπτομερώς αναφέρονται στο άρθρο 8. Ο αναφερόμενος έχει το δικαίωμα πρόσβασης στα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τον αφορούν. Ωστόσο, αν ο Υπεύθυνος Διερεύνησης κρίνει ότι ελλοχεύει σοβαρός κίνδυνος ο αναφερόμενος, ασκώντας το εν λόγω δικαίωμα, αφενός να παρακωλύσει τη διερεύνηση της υπόθεσης και τη συλλογή των απαραίτητων αποδεικτικών στοιχείων ή/και να ταυτοποιήσει τον αναφέροντα, το σχετικό δικαίωμα του αναφερόμενου περιορίζεται αναλόγως (για παράδειγμα έχει πρόσβαση μόνο σε μέρος των εγγράφων του φακέλου) και η άσκησή του αναβάλλεται μέχρις ότου πάψει να υφίσταται αυτός ο κίνδυνος. Αν ο αναφερόμενος ομολογήσει την παραβίαση για την οποία έχει αναφερθεί, ο Υπεύθυνος Διερεύνησης αποτυπώνει τη δήλωσή του εγγράφως, αναφέροντας σε αυτή το είδος της παραβίασης, τον χρόνο τέλεσής της, την εκτιμώμενη ζημία και την προθυμία συνεργασίας από πλευράς του αναφερόμενου. Η δήλωση αυτή με το ανωτέρω περιεχόμενο υπογράφεται από τον αναφερόμενο.

5.7. Αποτέλεσμα και Έκθεση Διερεύνησης

Μετά την ολοκλήρωση της διερεύνησης και σε περίπτωση που η αναφορά αποδειχθεί αβάσιμη ή δεν προκύψουν επαρκή στοιχεία, ο Υπεύθυνος Διερεύνησης κλείνει την υπόθεση. Αν η αναφορά αποδειχθεί βάσιμη, ο Υπεύθυνος Διερεύνησης συντάσσει την έκθεση διερεύνησης την οποία θέτει προς έγκριση στην Επιτροπή αξιολόγησης των αναφορών. Η έκθεση μπορεί να περιλαμβάνει:

ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΟΜΙΚΗ ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ, ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΣΤΙΣ ΑΡΜΟΔΙΕΣ ΑΡΧΕΣ

Η Επιτροπή αξιολόγησης αναφορών παρουσιάζει την έκθεση διερεύνησης στον Διευθύνοντα Σύμβουλο για τις χαμηλού κινδύνου και τις μεσαίου κινδύνου αναφορές και στο Διοικητικό Συμβούλιο για τις υψηλού κινδύνου αναφορές. Τα εν λόγω όργανα της Εταιρείας λαμβάνουν αντίστοιχα τις αποφάσεις ως προς τις συστάσεις που περιλαμβάνονται στην έκθεση διερεύνησης. Συγκεκριμένα, αποφασίζουν για τη νομική μεταχείριση των εμπλεκόμενων, τις διορθωτικές δράσεις και τη γνωστοποίηση ή μη του περιστατικού στις αρμόδιες αρχές.

Ανάλογα με τη σοβαρότητα του περιστατικού μπορεί να αποφασιστεί:

7. ΤΗΡΗΣΗ ΜΗΤΡΩΟΥ ΑΝΑΦΟΡΩΝ

Τηρείται Μητρώο αναφορών σε ηλεκτρονική και φυσική μορφή. Το ηλεκτρονικό αρχείο προστατεύεται με κωδικό που επιτρέπει την πρόσβαση μόνο σε εξουσιοδοτημένους χρήστες. Στο φυσικό αρχείο έχουν πρόσβαση ο Υ.Π.ΠΑ. και η Επιτροπή αξιολόγησης των αναφορών.

Οι πληροφορίες, οι οποίες καταγράφονται στο Μητρώο μετά την παραλαβή κάθε αναφοράς από τον Υ.Π.Π.Α., πρέπει να περιλαμβάνουν τουλάχιστον τα εξής:

Το φυσικό αρχείο αποτελείται από τα αποδεικτικά στοιχεία, έγγραφα και την έκθεση διερεύνησης (εάν έχει διεξαχθεί διερεύνηση).

8. ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ (Δ.Π.Χ.)

8.1 Διαχείριση δικαιωμάτων υποκειμένων Δ.Π.Χ.

α) Δικαίωμα Ενημέρωσης:
Οι αναφέροντες (όταν υποβάλλουν την αναφορά) και οι αναφερόμενοι (όταν κριθεί σκόπιμο) ενημερώνονται για τα κάτωθι:

β) Περιορισμός δικαιωμάτων ενημέρωσης και πρόσβασης:
Τα δικαιώματα ενημέρωσης και πρόσβασης του υποκειμένου είναι δυνατό να περιοριστούν στην περίπτωση πρόληψη, ανίχνευση και διερεύνηση σοβαρών παρατυπιών, παραβιάσεων, ποινικών αδικημάτων και παραβιάσεων των υφιστάμενων πολιτικών και κανονισμών της Εταιρείας και γενικότερα παράνομων συμπεριφορών εντός της Εταιρείας. Ειδικότερα, τα ανωτέρω δικαιώματα του Αναφερόμενου περιορίζονται ευλόγως (για παράδειγμα έχει πρόσβαση σε κάποια έγγραφα του φακέλου) και για όσο διάστημα απαιτείται:

Εφόσον συντρέχει κάποιος ή κάποιοι από τους ανωτέρω λόγους που δικαιολογούν τον περιορισμό ενημέρωσης και πρόσβασης, θα πρέπει να αποτυπώνονται εγγράφως. Ο Αναφερόμενος δεν έχει πρόσβαση στην ταυτότητα του Αναφέροντος (εφόσον η Αναφορά έχει γίνει επωνύμως) καθώς και οποιοσδήποτε άλλος χωρίς τη ρητή συγκατάθεση αυτού, εκτός από τον ΥΠ.Π.Α. Το ίδιο ισχύει και για κάθε άλλη πληροφορία από την οποία μπορεί να συναχθεί, άμεσα ή έμμεσα, η ταυτότητα του Αναφέροντος. Εξαίρεση αποτελεί η περίπτωση κακόβουλης Αναφοράς. Σε αυτή την περίπτωση ο Αναφερόμενος έχει το δικαίωμα να ενημερωθεί για την ταυτότητα του Αναφέροντος, προκειμένου να προβεί στις νόμιμες ενέργειες, όπως η κατάθεση μήνυσης για συκοφαντική δυσφήμιση, εφόσον το επιθυμεί. Στην πράξη ο Αναφερόμενος θα μπορεί να ασκήσει το δικαίωμα ενημέρωσης και πρόσβασης κατά την εξέτασή του στο στάδιο της διερεύνησης, όπως περιγράφεται στο υπό στοιχείο 5.6 της Διαδικασίας. Συγκεκριμένα ο Αναφερόμενος έχει πρόσβαση στο φάκελό του σχετικά με:

γ) Λοιπά δικαιώματα Δ.Π.Χ.:
Για την άσκηση των λοιπών δικαιωμάτων (διόρθωσης, διαγραφής, εναντίωσης, περιορισμού) τα υποκείμενα Δ.Π.Χ. μπορούν να υποβάλλουν σχετικό αίτημα, σύμφωνα με τα όσα ορίζονται στις σχετικές πολιτικές για την προστασία των προσωπικών δεδομένων και του απορρήτου της Εταιρείας.

8.2 Τήρηση και διαγραφή Δ.Π.Χ.

Τα δεδομένα διαγράφονται από το Μητρώο αναφορών και από την Πλατφόρμα σε εύλογο χρονικό διάστημα από την ολοκλήρωση της έρευνας, που εκκίνησε με την υποβολή της αναφοράς και συγκεκριμένα ως εξής:

9. ΕΓΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΑΝΑΦΟΡΩΝ

Η παρούσα Διαδικασία έχει εγκριθεί από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας. Κάθε τροποποίηση στο κείμενο της Διαδικασίας Διαχείρισης Αναφορών, γίνεται μόνο κατόπιν έγκρισης από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας και αυτόματα συνεπάγεται κωδικοποίηση του κειμένου της.

ΚΩΔΙΚΑΣ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ

Οι ακόλουθοι κανόνες αποτελούν τον Κώδικα Δεοντολογίας της Εταιρείας (ο "Κώδικας") που αφορά τους εμπλεκόμενους στη διαχείριση αναφορών, σύμφωνα με τον ν.4990/2022. Ο παρών Κώδικας προορίζεται να βοηθήσει τα μέρη στη λήψη δεοντολογικών και νόμιμων αποφάσεων κατά τη διαχείριση των ως άνω αναφορών.

Ο παρών Κώδικας έχει σχεδιαστεί για την αποτροπή παραβάσεων και την προώθηση:

-έντιμης και ηθικής συμπεριφοράς, συμπεριλαμβανομένου του ηθικού χειρισμού των πραγματικών και προφανών συγκρούσεων συμφερόντων μεταξύ προσωπικών και επαγγελματικών σχέσεων,

-της εσωτερικής αναφοράς σε κατάλληλο πρόσωπο ή πρόσωπα που προσδιορίζονται στην Πολιτική Αναφορών και στη Διαδικασία διαχείρισης Αναφορών

-λογοδοσίας για την τήρηση του Κώδικα.

Η Εταιρεία αναμένει από τα εμπλεκόμενα μέρη να ενεργούν με υπεύθυνο τρόπο που διαφυλάσσει τη φήμη της Εταιρείας για ειλικρίνεια, ακεραιότητα και την υψηλότερη επαγγελματική δεοντολογία.

Ο παρών Κώδικας είναι μια δήλωση ορισμένων θεμελιωδών αρχών, πολιτικών και διαδικασιών που διέπουν τα εμπλεκόμενα μέρη κατά τη διαχείριση αναφορών, σύμφωνα με τον ν.4990/2022. Δεν προορίζεται και δεν δημιουργεί δικαιώματα σε οποιονδήποτε εργαζόμενο, πελάτη, προμηθευτή, ανταγωνιστή, μέτοχο ή οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο ή οντότητα.

Πρότυπα συμπεριφοράς

A. Ειλικρινής και ειλικρινής συμπεριφορά

Τα εμπλεκόμενα μέρη αναμένεται να ενεργούν και να εκτελούν τα καθήκοντά τους με ηθική και ειλικρίνεια, με τη μέγιστη δυνατή ακεραιότητα και σύμφωνα με τα αποδεκτά επαγγελματικά πρότυπα συμπεριφοράς. Η δεοντολογική συμπεριφορά περιλαμβάνει τον δεοντολογικό χειρισμό των πραγματικών ή φαινομενικών συγκρούσεων συμφερόντων μεταξύ προσωπικών και επαγγελματικών σχέσεων, όπως αναλύεται παρακάτω.

Σύγκρουση συμφερόντων υπάρχει όταν το ιδιωτικό συμφέρον ενός προσώπου συγκρούεται ή φαίνεται να συγκρούεται με τα συμφέροντα της Εταιρείας. Σύγκρουση συμφερόντων μπορεί να προκύψει όταν ένα πρόσωπο προβαίνει σε ενέργειες ή έχει συμφέροντα που ενδέχεται να δυσχεράνουν την αντικειμενική και αποτελεσματική εκτέλεση της εργασίας του στην Εταιρεία. Για παράδειγμα, σύγκρουση συμφερόντων θα μπορούσε να προκύψει εάν ένα στέλεχος της Εταιρείας, ή μέλος της οικογένειάς του, λαμβάνει αθέμιτα προσωπικά οφέλη ως αποτέλεσμα της θέσης του στην Εταιρεία. Αν και δεν είναι δυνατόν να περιγραφεί κάθε κατάσταση στην οποία μπορεί να προκύψει σύγκρουση συμφερόντων, τα στελέχη της Εταιρείας δεν πρέπει ποτέ να χρησιμοποιούν ή να προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν τη θέση τους στην Εταιρεία για να αποκτήσουν αθέμιτα προσωπικά οφέλη.

Γ. Συμμόρφωση με νόμους και κανονισμούς

Η πολιτική της Εταιρείας είναι να συμμορφώνεται με όλους τους ισχύοντες νόμους και κανονισμούς. Είναι προσωπική ευθύνη κάθε μέρους να τηρεί τα πρότυπα και τους περιορισμούς που επιβάλλονται από τους εν λόγω νόμους και κανονισμούς. Κατά την εκτέλεση των καθηκόντων του, κάθε μέρος θα προσπαθεί να συμμορφώνεται και να λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα εντός των τομέων ευθύνης του ώστε η Εταιρεία να συμμορφώνεται με τους ισχύοντες κανόνες.

Δ. Αρχές εκτέλεσης καθηκόντων

Οι Υπεύθυνοι διερεύνησης αναφορών και τα μέλη της Επιτροπής αξιολόγησης αναφορών οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τους, κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους και στο μέτρο του δυνατού, όλες τις διαστάσεις του θέματος που χειρίζονται. Κατά τη διαχείριση αναφοράς απαιτείται σοβαρός και επαγγελματικός χειρισμός, που θα διακρίνεται από διακριτικότητα, εχεμύθεια και διαφύλαξη του απορρήτου.

Διαδικασίες συμμόρφωσης

A. Παρακολούθηση της συμμόρφωσης και πειθαρχικά μέτρα

Το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας, λαμβάνει εύλογα μέτρα κατά διαστήματα για (i) την παρακολούθηση της συμμόρφωσης με τον Κώδικα, συμπεριλαμβανομένης της καθιέρωσης συστημάτων παρακολούθησης που είναι εύλογα σχεδιασμένα για τη διερεύνηση και τον εντοπισμό συμπεριφορών που παραβιάζουν τον Κώδικα, και (ii) όταν κρίνεται σκόπιμο, την επιβολή κατάλληλων πειθαρχικών μέτρων για παραβιάσεις του Κώδικα.

Τα πειθαρχικά μέτρα για παραβάσεις του Κώδικα μπορεί να περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, προφορικές ή γραπτές επιπλήξεις, προειδοποιήσεις, συμβουλές, αναστολή εργασίας, υποβιβασμό, μειώσεις μισθών, λήξη της απασχόλησης ή της παρεχόμενης υπηρεσίας.

Η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού της Εταιρείας υποβάλλει περιοδικά εκθέσεις στο Διοικητικό Συμβούλιο σχετικά με τις προσπάθειες συμμόρφωσης, συμπεριλαμβανομένων, αφενός, της περιοδικής αναφοράς των εικαζόμενων παραβιάσεων του Κώδικα και των ενεργειών που αναλήφθηκαν σε σχέση με κάθε τέτοια παραβίαση.

Ο παρών Κώδικας ισχύει από την ημερομηνία έγκρισής του από το Διοικητικό Συμβούλιο της Εταιρείας

Επιστροφή στη φόρμα ανώνυμης αναφοράς